EN
/
HE
ענף הכלכלה ההתנהגותית פרץ בעשור האחרון את גבולות האקדמיה, והפך לכלי רב עוצמה ליצירת שינוי בעולם האמיתי. תודות להבנה טובה יותר של טבע האדם והכוחות המעצבים את התנהגותנו, אנו צוברים עוד ועוד נצחונות קטנים במאבק הסיזיפי בעוני, באי-שיוויון ובנזק סביבתי.

אנחנו שמחים להגיש לכם כמה סיפורים על נצחונות כאלה, עם דגש על עבודתם מעוררת ההשראה של זוכי פרס נובל לכלכלה לשנת 2019, ובראשם פרופ׳ אסתר דופלו. קריאה מהנה!

איך גורמים לילדי העולם השלישי להתחסן?

לפעמים כדי להתגבר על אסון הומניטרי צריך להיעזר דווקא בעקרונות שיווק פשוטים להפליא. כי מה שעובד במועדון קניות יכול להציל חיים.

איך מעודדים בעלי הכנסה נמוכה לחסוך לפנסיה?

כדי לנסות לגרום לאנשים לחסוך יותר לפנסיה אפשר לעודד, להסביר ולתמרץ. כדי להצליח לגרום להם לחסוך, צריך להפוך את החיסכון לשיגרה שלהם.

איך עוזרים לתלמידי בי"ס לא לפספס לימודים?

ילדי קניה מפספסים לימודים בקביעות, וכל פרויקט לשינוי המצב נכשל. לבסוף החליטו לבדוק מה הסיבות להיעדרויות. הפתרון לחינוך, התברר, היה בבריאות.

כיצד מעודדים
את שאיפותיהן הפוליטיות של נערות צעירות?

כדי לסגור פערים בחברה לא צריך פרויקטים מסורבלים ויקרים. מספיק לטפל נקודתית בגורם המכריע, והחברה כבר תתקן את עצמה.

איך גורמים לחקלאים לאמץ שימוש בדשן?

החקלאים בקניה מסרבים לרכוש דשן, שהכרחי לשינוי מצבם. מה עושים? מזהים את המכשול האמיתי, ומסלקים אותו בעזרת כלי הכלכלה ההתנהגותית.

כיצד לגרום למורים להגיע לכיתות?

מערכת החינוך היסודי בהודו נקלעה למשבר: מורים הפסיקו להגיע לבית הספר ומשרד החינוך הרים ידיים. שלושה כלכלנים מצאו פתרון מפתיע. 

האם אפליה באמת יכולה להיות מתקנת?

מה יקרה אם שליש מכל מועצת עיר יורכב מנשים? כשהודו קבעה זאת בחוק קרה הרבה: סדרי העדיפויות השתנו, ואיתם כללי המשחק הפוליטי.

כיצד גורמים לכפריים לטהר מים?

פרסום, תמריצים כספיים, לחץ חברתי והיגיון בריא - דבר לא שכנע את תושבי זמביה לטהר לעצמם את מי השתייה. מהלך חכם אחד שינה זאת.